Direktlänk till inlägg 4 augusti 2009

Skatteverket + förnedringskassan

Av Gitte - 4 augusti 2009 11:23

Åkte in till skatteverket igår, som visade sig ha flyttat till stadens försäkringskassa. Eller förnedringskassa. Det var det värsta jag varit med om när det gäller integritetskränkande väntrum!


Alla satt på åhörarbänk, åtminstone till första båset där man hörde precis vad personen hade för ärende. Hade jag inte tyckt att det var för privat så hade jag återgett delar av ärendet här, bara för att påvisa att jag hörde precis vad som gick av stapeln. Rummet var tyst, vi var fem personer på bänkarna, ingen sa ett knyst. Tills jag och en kille på åhörarbänken började samtala om hur frustrerande det var att sitta och lyssna på en annan persons privata angelägenhet utan att kunna göra så mycket åt det. Vi missade endel detaljer tack vare vårt samtal. Det tackar jag för!


När det var min tur påvisades jag båset.

-Jag tänker inte stå där och dra upp mitt ärende. No way, någon form av integritet har jag trots allt. Då blev jag visad till ett stängt rum. Med spannar överallt. Det regnade in i detta. (!?!)


Nåja, jag kunde inte få den hjälpen jag behövde med att ändra ett par uppgifter i en tidigare deklaration, så jag fick en tid till idag. Idag satt vi i spann-rummet, och det var riktigt trivsamt att höra dripp-dropp-dripp-dropp. Nu är det gjort. Men min frustration över att bänkraderna även idag var fyllda med människor som i tur och ordning skulle dra sina personliga ärenden för de två handläggarna som stod i varsitt öppet bås med bara halvavskiljeväggar emellan, den dröjjer kvar.


Verkar som om försäkringskassan här har dragit ner rejält, vaddå? Folk skall ju ut i arbete igen. Den som är sjuk idag får lov att vara tacksam om de får lov att vara sjuka.

Det är för djävligt.

Undrar hur folket väljer nästa val. Sticker inte under stol med att jag hoppas att hjärtat sitter mer åt vänster nästa gång och att alla människor har bevittnat det lidandet som många personer lever i idag.

 
 
Helena

Helena

4 augusti 2009 16:24

Åååååhhh, Gitte.... Jag skulle kunna lämna en kommentar lång som en hel roman angående detta..... "Förnedringskassan" är ett bra namn på instansen i fråga. Det arbetssätt de har vittnar om ett tänk som är såååå fyrkantigt och långt borta från allt vad empati heter. Alla utdragna procedurer, all byråkrati och denna totala förnedring som sjuka människor tvingas utsättas för gör att folk inte ORKAR vara sjuka. Men att tvinga tillbaka sjuka människor i jobb på bekostnad av såväl psykisk som fysisk hälsa ser ju fint ut i statistiken...., ett tag..... Och bara sättet att förutsätta att folk är simulanter och lögnare är helt horribelt!! Skickar en upprörd kram från Dalsland

http://www.retro-tokig.blogspot.com

 
Gitte

Gitte

4 augusti 2009 18:56

Jadu, vad skall vi säga om det här... Kruxet är att det är samma instans och många gånger samma handläggare som bara för några år sedan hade helt andra politiska mål att genomföra. Jag tror att skillnaden heter Politik och Nya Ambitioner från det Nya Arbetarpartiet som skulle få ut folk i arbete =alliansen. Det är deras politik som omsätts i praktiken. Vet inte hur många gånger jag hade den här diskussionen inför valet, att "fler skall ut i arbete" inte innebär att "vi skall skapa fler arbetstillfällen". Frågan är bara hur eller vem som skall betala. Skall vi gissa att nästa dragning heter "sänkt riksnorm för socialbidrag"? Den som har får mer, den som inget har får svälta; det borde vara deras parroll!

http://www.bortbytingen.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kaisa

5 augusti 2009 12:44

Även om jag inte e så mycket för Politik.. tycker de lovar massa som de sen inte håller o skyller ifrån sig på det andra blocket.

Men skulle aldrig få för mig att Rösta på någon höger parti.
Skulle isf varit om jag varit väldigt högavlönad med fallskärmar o dylikt enda gången jag skulle tjäna på o ha höger sidan som regering.

Tack o lov har jag inte behövt gå till f-kassan så jag är lyckligt skonad från att behöva känna mig krängt där eller att behöva tigga o gå till soc för att få pengar och känna mig ändå mer förnedrad eftersom F-kassan e sen med sena utbetalningar osv.
p g a att jag är sjuk o inte kan jobba.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards