Direktlänk till inlägg 20 augusti 2009

Virkmönster

Av Gitte - 20 augusti 2009 15:10

Har suttit djupt försjunken i en hög med mönster idag. Jag fullkomligt älskar gamla mönster, inte bara för att det är papper, (jag har en viss fallenhet för pappersvaror utöver handarbetsmaterial och textil) utan för att det på något sätt är... barndom?

Jag har en mamma som när hon var lite yngre hade två intressen i livet. Det ena var städning. Jag tror att hon har städat sönder mig totalt, baske mig, för hennes utövande av detta specialstudieintresse föll inte över på mig, tvärtom. Jag växte upp i ett sånt där hem där man inte kunde leka "det är NYSTÄDAT". Jag kan fortfarande höra mammas röst eka inom mig, och jag lovar, det hördes VARJE dag. Så att det var NY-städat, var något som inföll VARJE VAREVIGA STÄNDIGA dag. Min stora revolt var att vara stökigare än stökigast. Och jag har inte kommit ur den här revolten ännu, för det är jag fortfarande. Min gamla mamma fortsätter emellertid att städa som om inget hade hänt och som om hon glömt bort att hon numera inte har några barn hemma att städa efter. Hon har baske mig ett inre mentalt schema där hon går igenom varenda skåp och garderob minst varje månad. Och hennes fönster skall vi bara inte tala om. Åh, min gamla skylt som jag målade:

"Det är smuts på mitt fönster,

det borde tvättas i vår

men jag ritar i dammet ett mönster

och tvättar nästa år" gillade hon INTE kan jag väl säga. ;)


Men! Nu tappade jag bort mig igen. Mönster var det ju jag skulle skriva om, och inte min bristande städning, men städning var som sagt min mors ena ständigt pågående livsprojekt. Det andra var handarbete, och det var innan hon fick sin myalgi. Hon satt ständigt med ett handarbete i handen, alla ensamma kvällar efter att vi gått och lagt oss vi tre barn. Hon broderade duk på duk, tavla på tavla, bonad på bonad och virkade dukar, gardiner, ja, allt som tänkas kan. En egenskap har jag nog ärvt av min mor, när man har ett intresse så skall det hela tiden avanceras och utvecklas och mor satt efter årens gång med svårare och större och mer komplicerade virkningar och hon har gjort oerhört vackra saker, en del av dem har jag de senaste åren lärt mig uppskatta, som ex flerfärgade dukar, oranga och bruna gardiner etc, etc, etc.

Så när jag sitter och går igenom gamla mönster:

Så är det nästan som om doften av såpa och klorin och ajax sitter i minnesbalken och poppar fram:

Ett märkligt doftminne kantyckas. Men det var ju så min mamma och vårt hem, luktade för jämnan.

En virkdesigner som jag fastnat för speciellt är Lawergren och EHE-mönster. Jisses vilka fina mönster hon har tagit fram!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards