Direktlänk till inlägg 27 augusti 2009

Glasögontrubbel!

Av Gitte - 27 augusti 2009 08:15

Jag måste inse fakta, det är dags att investera i lite livskvalitet igen. Det senaste åren har världen varit lite sned och vind, och huvudvärken gör sig påmind allt som oftast. Och jag vet vad problemet är. Jag behöver nya glasögon! Jag anar att min astigmatism har förändrats, och så även min skärpa (hm. Sist jag hittade en båge jag kände mig hemma i var det den jag har på bild ute i kanten, och det var... 2000/2001, då var den absolut helt hopplöst omodern! Då hade jag turen att hitta en optiker som hade köpt på sig ett slumpparti, men han finns inte kvar.)


Glad i hågen, eller not. Nu ljög jag som en häst travar. Jag gillar INTE att välja ny båge; en liten underdrift; jag avstår dock pg plötsligt nedfallen klokhet, från att ytterligare ordbesätta eller beskriva min avoghet gentemot dylikt tidsfördriv .... så i vilket fall som helst, så stegade jag in hos optikern i förrgår. Och det gick faktiskt att köpa glasögon till en någotsånär överkomlig kostnad. Så visst, det vore ett enkelt beslut om man överväger mitt akuta behov.

Men sen kom jag till att börja titta på bågarna, och hela jag dog fullständigt invertes.


Varför ser alla bågar likadana ut? INGEN båge stack ut och ropade högt och skrek "här är jag, din nya båge, kom och ta mig, jag kommer att sitta PERFEKT på din näsa!"

Provade ett antal, och jovisst, funkar. Funkar. Funkar. Men jag hittade inte DEN! Altså, återigen samma resultat som sist, för ca två år sedan då jag gjorde samma insikt som nu, jag måste skaffa nya glasögon. Då kunde jag stärka upp min båge, skruva åt en skruv eller två, men nu är den absolut slut för gott och har nästan tappat all färg.


Optikern tittade lite på mig, och sa:

-Ja, du är ju inte rädd för att sticka ut.

-Nä, sa jag. Jag är nog mer rädd för att INTE sticka ut, eller så gillar jag bara inte det samma som alla andra?

-Så kan det ju också vara, konstaterade hon eftertänksamt. (Jovisst, vi känner varandra från förr), medan hon la pannan i veck för att hitta en båge som kunde tänkas passa mig. Vi gick bet, båda två.


Helst skulle jag vilja hitta en gammal optiker med ett gammalt lager kvar i källaren, eller varför inte ett helt parti gamla bågar så jag slipper det här problemet i fortsättningen? Minns min gamla optiker på åttiotalet med vemod. I källaren hade han de mest roliga och fantastiska bågarna från 50-60-70-talet. Jag var kommunistglasögonens mästare på den tiden, hade flera par, i olika former och färger, kunde byta efter humör och alla bågarna var mycket glatt fyndade från hans källare. På nittiotalet återvände jag dit och hade då förhoppningen att de gamla bågarna fanns kvar, men det visade sig att de var slängda och borta för gott.

-"Jag är ledsen Gitte, men du är ensam om att gilla de här gamla bågarna, och jag hade inte längre plats". Bedrövad gick jag därifrån, och bedrövad minns jag de roliga timmar jag hade när jag gick igenom allt som tänkas kan från gångna tider.

Sedan dess har jag inte hittat en optiker som han igen, och jag sörjer varmt att de gick vindens väg.


Fasen vad mycket lättare livet ändå hade varit om man hade varit mer modern?

 
 
Wanja

Wanja

27 augusti 2009 10:10

Ja du, Gitte, Jag känner igen det där, fast för mig har det handlat om solglasögon. Mitt ansikte trivs enbart i något kattögonformat, och det är inte helt lätt att hitta. De snyggaste jag haft köpte jag på Roskildefestivalen -95 för 29 danska. Dessvärre var kvaliteten i klass med priset: Till slut var de så repiga att de inte gick att se igenom, och när sedan ena skalmen lossnade var det liksom inte så mycket att göra annat än att spara dem om i fall att det i framtiden är någon som uppfinner en metod att återge livet till döda solglasögon.
Har ett par liknande liggande, inte alls lika fina, men där är det en av skruvarna som lossnar stup i kvarten och gör dem oanvändbara. Förra sommaren kröp jag till korset och plockade ut ett par från mitt lager med nya solglasögon. Trist, men det händer faktiskt värre saker i världen. Tror jag.
Lösningen på ditt problem är nog att leta på Tradera och sedan byta glas, fast det blir ju svårt att prova bågarna då förstås =)

http://www.wanjasvardagsrum.se

 
Gitte

Gitte

27 augusti 2009 10:39

För något år sedan la jag en halv förmögenhet på glasögonbågar på tradera, den ena fräckare än den andra, men när de kom på näsan, så var de helfel....har gett upp den vägen, nästan.

http://www.bortbytingen.bloggagratis.se

 
Erika

Erika

27 augusti 2009 16:45

Åh! Javisst är det svårt att hitta glasögon, vill så gärna se hur dina nya ser ut. =)

http://cherryvintage.bloggagratis.se

 
Gitte

Gitte

27 augusti 2009 16:57

... nu tar jag mig för håret och undrar om jag har krånglat in mig så mycket att jag kunde missförstås? Jag har INTE hittat några bågar ännu... eller... har du kanske snappat upp något på facebook, förrästen ;) i så fall har jag inte sett dem själv!

http://www.bortbytingen.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards