Alla inlägg den 5 december 2009

Av Gitte - 5 december 2009 23:17

Jag har hittills smugit lite med de spännen jag har sedan tidigare och är lite rädd för att lägga på mig mer i lager. Tänk om det bara är jag i hela välrden som gillar dem? Fast idag kunde jag inte låta bli ärligt talat och jag kommer att vältra mig i spännen nästa gång, sen må ni gillar dem eller ej, jag tänker nämligen sitta och sortera spännen tills någon kommer och avlöser mig. Jag råkar gilla breda skärp med mycket spänne fram, har själv ett älskat och väl använt och väl ingått skärp kvar sedan ungdomen, även om mina barn nog använder det numera, och det är länge sedan jag gjorde det själv. Men när jag hade mitt gigantiska spänne i form av en blomma fram, så kände jag mig lika välklädd vare sig jag skulle på coctailparty eller till roskildefestivalen. Det var absolut en del av mitt JAG en längre tid. Tillsammans med någon av alla mina otaliga västar. Idag använder jag varken väst eller skärp. Men när jag har hittat ett lika maffigt spänne igen är det jag som kommenderar sonen att göra ett riktigt riktigt GÖTT skärp till mig, av väldigt tjockt och slitstarkt läder, ni vet ett sånt som bara blir snyggare och mjukare med tiden? De skärp som säljs idag har aldeles för dåligt läder enligt mitt menande. Hårda och inte tusan blir de mjuka, de spricker bara i lädret på baksidan. Vad är det med garvare idag? Vet de inte hur man garvar ett läder som håller? Eller är det marknaden som kräver billiga varor och som inte vill ha dem hållbara?

Men tills jag hittar mitt bältesspänne så tänker jag bara njuta av att dessa är lite roliga.


Roliga? Sa jag roliga? Och så visar jag det här?? Nu får jag la ge mig??

  

Det är altså helt trärent. Men vet ni vad jag genast såg framför mig? Ett par drag med sandpappret och sen sätta igång med miniatyrmålning på dessa... för ett antal år sedan älskade jag att göra miniatyrmålningar, små små små hus och trädgårdar, flaggor och träd och blommor och liknande. Tänk vad mycket läckert man skulle kunna göra med ett sånt här?


Men över till de färdigställda spännena....


Ni får ingen rättvis färgåtergivning. Plast, plast, och åter plast. UNDERBARA!

  


Check this! Fick dock lägga det på det skotskrutiga dekorbandet för att få det att framgå, vit bakgrund var inte så lyckat. Och rött och lila lite mindre spännen!

  


Och sen mina absoluta favoriter! Titta inte så mycket på färgåtergivningen på bilden, de är skarpturkosa och inget annat! Fina, eller hur?

  


Hm, nästa avsnitt får visa dekorband, och dekorband i massor... men nu har jag äntligen landat lite och tänker koppla av för kvällen, när jag har räknat och sorterat massor och åter massor av knappar och spännen!

Det är absolut lika kul varje gång det kommer in något nytt och när det dessutom är såhär fint som det jag har med mig nu, så kan det inte hjälpas, det är absolut EXTRA kul! Ni får ha en riktigt god natt, ni som nattugglar. Ni andra, jag hoppas ni sussar gott!


Av Gitte - 5 december 2009 23:05

Fick visst inte riktigt fram alla småknappar från början så det kommer några till här:

En helt underbar svart-gul liten sak. Får nästan lust att stoppa den i munnen, för visst måste den bara smaka tjär-lakrits eller Terva Leijona? Åh, tervaleijona, ni som vet vilken jag menar, jag kan längta ihjäl mig efter en sån. Finns inget som går upp mot tjärlakrits!

  


En liten rödig med körsbär eller cherry på. Och en grön lite bulligare, tyvärr framgår inte riktigt färgen, den är urläckert intensiv och härligt grön!

  


Den här blev lite mörk, även den är väldigt läcker för att vara beigebrun, ser nästan ut som om vore den av ben.

  


Ett urval prym hyskor och hakar åkte med, hittade svarta och metall nr 2 och 3. Spana in förpackningarna, visst är de bara underbart fina??

  


Då kommer jag in på stora och större knappar. Har tyvärr inget skjutmått här hemma just nu, så kronan får agera jämförelseobjekt.

  


De ser inte så stora ut på bild, men jag lovar att den oranga överst i mitten är jättelik att hålla i!

  


För att inte tala om den grå, känns som en mastodont!

  


Dessa är stora men inte såå stora, fina dock!

  


Och spana in den svarta där.... major-major-major giant! De transparenta gula får mig att tänka på vicks halstabletter. Säg mig, har jag ont i halsen idag utan att veta om det? Den svarta om sidan av den stora syns tyvärr inte riktigt på den här bilden. En betydligt äldre variant, otroligt vacker svart knapp! Och den zebrarandiga nertill... visst är den fin?

  


Då kom vi in på den lite lättare avdelningen.. såå söta, nästan sockersöta knappar. De gröna är dock mer ljusblå i verkligheten.

  


Spännen fick jag med mig med. Nästa inlägg kommer att visa dem!

Av Gitte - 5 december 2009 21:34

Jag försökte koppla av en stund, bara kika lite utan att gå in och liksom börja sortera upp. Men, se det gick inte. Ni får därför se ett urval bilder redan ikväll. Kanske hinner jag med stora knappar med, för det är ytterst det jag verkar ha fastnat för idag. Små eller riktigt stora knappar. Men det jag hade tänkt fylla på när jag åkte, gula och oranga knappar glömde jag helt när jag gick där. Håja, det får bli en annan gång, jag är störtlycklig över det jag plockade ut på den knappa tid som var. Hade kunnat vara kvar en vecka...


Vita små snäckisar i olika modefjonger. Ligger här på ett kantband i flanell, hur charmigt som helst!


Twilightknappen döpte jag genast den här lilla till som dock ser megastor ut med den minipytte transparenta knappen som nog skulle vara utmärkt till små dockkläder. Men twilightknappen, lyser ytterst ytterst märkligt i skenet, fick inte fram den riktigt på bild, men alla som har sett filmen vet hur han lyser av solen? SÅ ser den ut. Givetvis måste den heta twilightknappen. Dottern som är smått förälskad i han- vampyren vad han nu heter- blev ytterst förtjust och skrek just "twiligt" när hon såg den. Så nu heter den så!

  


Det är inte lätt att fota röda knappar hos mig, speciellt inte i kvällsljus. Det här var bilden där jag bäst fick fram både den ursöta hjärtformen och den blomformade. Den röda flugsvampshatt-knappen i mitten är en knapp med fåra under, dvs, det ni ser är själva mönstret på ovansidan. Som en flugsvampshatt. Urscharmig! Jag skrek högt när jag öppnade asken, bokstavligt talat! Knappen ovanför den rosa, under både flugsvampshatt och hjärta är vit undertill. Ljuvlig helt enkelt!! Skall förstås åtnjutas bäst i verkligheten!

  


Den oranga kulknappen har ögla under. Sen är det lila knappar i olika färger, lite mörk färgåtergivning, det är smällkaramelllila på alla utom den transparenta som är vagt behagligt lila. Speciellt den lila bredvid den oranga kulknappen LYSER lila lång väg! 

  


En grön variant av hjärtknappen. Så söt så att öronen krullar sig, men se den melerade färgsprakande saken?? Ah, knappar, jag säger bara knappar! Sen en turkosljusblå liten bullig sak, med vita ränder, också den vacker som attans! Och en pyttepyttepytte liten ljusblå knallfärgad variant. OM ni tänker er att de andra knapparna inte är mycket större än centimetern så kanske man anar hur liten den är?

  


Tja, inte tu tal om saken, en av vardera åkte genast till min egen privata samling. En vacker dag har jag många sorter nog för att göra en hel samlingspärm, än så länge ligger de i zip-påsar och väntar. När jag har så det räcker av vardera nyans, då skall jag sätta mig och katalogisera variant efter variant, tillika varifrån de kommer från början, och i de fall jag har tillverkare så tillkommer förstås även den uppgiften och vad mer jag nu kan komma på! Tja, vad säger man? Antingen har jag inte mycket kul i mitt liv, eller så är det det jag har!! Eller hur?  


Fler knappar kommer, om det blir ikväll återstår att se, jag hade hoppats att min adrenalinhalt skulle lägga sig snart.

Av Gitte - 5 december 2009 20:20

Jag har haft en fullständigt förvirrad men helt underbar dag. Jisses med intryck min hjärna skall försöka sortera nu! Och självklart, i efterhand kommer jag på exakt precis vad jag skulle ha tittat efter, sånt jag såg men inte såg eller tog in just då eftersom det hela tiden fanns ett nytt håll att titta åt. Jag måste ha betett mig fullständigt som ett barn på julafton om inte värre. Min dag idag kan beskrivas i enkla små ord egentligen.

Högavis

knappar

dekorband

lampskärmar

tråd

och jag vet inte vad.

Hylla på hylla på hylla på hylla på hylla på rum på rum på rum, på rum.

Omfattningen eller vidden gick bara inte att beskriva, eller föreställa sig i förväg. Och varje gång jag öppnade en ask med vit knapp på utsidan så var de antingne ljusblå eller rosa eller fantastiskt vackra på insidan. Åldern hade tagit ut sin rätt på knapparna som exponerats i ljuset men på insidan hade tiden stått still.


Dekorband. Men altså. Det gick liksom inte att välja och förhålla sig konsekvent till si och så många förpackningar av den och den sorten, utan till sist fick det bli, en sån och en sån och en sån och en sån och en sån och en sån, och sen får jag helt enkelt sätta mig här hemma och försöka reda ut begreppen med mig själv i efterhand. Hjärnan satte fullständigt stopp och till sist exploderade den bara och ville inte längre vara med och ta in någon som helst retning utifrån. Men det sista som blev sagt, är att jag hämtar ett rum med knappar i januari. De gick nämligen inte alls att se, staplade i olika högar, en del mer än meterhögar med högar framför och jag dör av nyfikenhet på vilka varianter som finns längst in längst bak, bakom alla de andra staplarna. Tog man fel låda så fanns det rasrisk och det ville inte jag ge mig på. Jag kan tänka mig hur det känns att behöva plocka upp några tusen knappar från olika lådor och sortera dem rätt. Så tja. Jag har blivit med en knapp eller två kan man säga. Och ännu roligare! Jag skall nu försöka organisera att åka upp några gånger riktigt tidigt i vår, helst stanna i faggorna ett par dagar för jag skall få prova på hantverket att klä knappar och spännen; och det är tydligen inte bara att sätta sig ner att göra det för olika material behöver olika handlag. DET skall bli ett riktigt riktigt spännande projekt fram i vår!

Jag kommer nog inte så långt ikväll tror jag, men ni skall få se lite färgkaskader så snart jag bara fått landa lite. Just nu är det BARA adrenalin som rusar i hela blodomloppet...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards