Direktlänk till inlägg 12 januari 2010

Mitt tapet-år, 2009

Av Gitte - 12 januari 2010 08:49

Dags för en liten mental uppsamling. Året 2009 för mig var långt ifrån mitt bästa. Började med två stora flyttar, en flytt av lokal, och en flytt på hemmafront, även den av stora format. Från den stora mangården som vi hade fyllt med bröte under fem års tid och till sanningens minut. Vad var tillräckligt mycket angeläget att behålla, för bägge lokaler vi skulle in i var betydligt mindre än vi hade brett ut oss på tidigare. Det blev dock för mycket av det goda med två stora flyttar på en månads tid, så väggen stod förstås genast i vägen. Det skulle dock ta mig ett bra tag att upptäcka det.

Men den 16 februari får vi nyckel hit.

Den 24 Mars skriver jag mitt första inlägg här. (hjälp, har det snart gått ett år??).

Då bor vi i princip i ett flyttlådeupplag och vi skall börja packa upp.

Första tapetseringen kommer igång.

  

Såhär blev resultatet:

  

När vi ändå hade börjat höll vi takten uppe:

  

Våren framskrider. Helt overksamma är vi ju inte, eftersom vi dels packar upp hemma och i lokalen. Även där får väggarna lite färglyft.Tycker ju jag då som älskar gamla tapeter....

        

Vår blir sommar. Ett tapetköp tillsammans med Wanja och Leo. Måste ju säga att jag aldrig någonsin har tänkt tanken på att behöva kassera ett så ofantligt stort antal gamla tapeter. Det gjorde verkligen ont i hjärtetrakten. Men, ibland finns det ingen återvändo... det projektet tog sin lilla tid i anspråk. Timmatal, dagatal och faktiskt till och med veckors sorterande och öppnande av rullar...  

Och det blir förstås höst. Lokalrenoveringen pågår samtidigt som vi försöker få till det hemma. Att dela sig i två är inte alltid lätt, för två halvdana projekt blir inte alltid ett helt i sista ändan och det går väldigt långsamt. Energin tryter ännu mer på vägen samtidigt som jag får lite andra funderingar och tankar.         

En lokalvägg till. Den här har jag på en stor helvägg... har jag inte visat den i sin helhet måntro? Hittade ingen sådan bild.

  

Luften går ur mig igen i lokalen, samtidigt som annat sker runtomkring. Jag börjar nu undra om det verkligen är barnsecondhand jag skall ha? Jag hade ju så förbålt mycket tankar, ideer och energi sist, och i förhållande till att återuppstarta min barnsecondhand så finns inte mycket spår av detta kvar. Hm. Hösten närmar sig vinter. Eller kanske rättare sagt, går över i vinter...Hyllor tapetseras, lite för att inte riskera att sätta upp tapeter och inte kunna plocka ner dem igen när vi flyttar.

     

Och jag leker en stund med ansiktsmasker. Något som skall plockas fram igen framöver... har inte gett upp tanken än.

  

och till sist tar vi en längre kik på dotterns rum. Som faktiskt blir färdigt även det innan året går ut. Fast det är precis.

  

Året avslutas med en mycket stor glädje. Jagfår se några av mina tapetvarianter bli Silhouetter hos Inke i holland. Det går verkligen inte av för hackor... vilket underbart sätt att komma till nytta på efter sådär 40-50 år i ett magasin....

  


Nu hade jag förstås kunnat visa bilder även från köpare. Att jag inte gör det beror helt och hållet på hänsyn, för jag måste medge att jag har så fantastiska bildskatter från olika köpare under årets gång, på resultat. Men det är deras bilder, och jag sprider dem inte vidare. Jag är bara ytterst ytterst lycklig över att få se dem överhuvudtaget. Det är sådant som gör varje mil vi kuskade runt med släp meningsfullt! Bara känslan att det går att gräva fram gamla grunkor och ge dem nytt liv är helt obeskrivbar.

Men sett ur backspegeln har det varit ett väldigt intressant, roligt och färglatt tapetår. Tar gärna ett sånt till, tack! Måste nog se mig omkring, visst tusan finns det något man skulle kunna ta sig för??? Hm. Det finns det ju egentligen... det vet jag ju... dags att sätta nästa båt i sjön!




 
 
Helena

Helena

12 januari 2010 21:26

Nästa båt? Spännande....
Roligt med ditt sammandrag av året. Jag har följt dig rätt väl märker jag....;-)
Tänk vad mycket som hinns med under ett år!? Om man tänker efter....
Jag älskar Dunderklumpen-tapeten. Men den är väl tvärslut kantänka??
Kram Helena

http://www.retro-tokig.blogspot.com

 
Gitte

Gitte

12 januari 2010 21:36

Ja, sorry, hade bara en rulle av den som jag fick inlämnad i min barnsecondhand när jag hade öppet. Har inte sett den varken förr eller senare... men hittar jag någon en vacker dag så hojtar jag högt!

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
Tant Grön

Tant Grön

12 januari 2010 22:52

Åh vilka härliga bilder,
godis för en tapetknarkare som mig :-D

http://valkommenhemtilltantgron.bloggplatsen.se

 
m i a

m i a

16 januari 2010 14:41

jösses vad mycket fina tapeter, du har ingen i vitt-svart och rosa? ska göra i ordning i dotterns rum och tapetsera alla väggar vita utom en som blir en fondvägg och hon vill ha svart, vitt och rosa (eller rött) i sitt rum :)

jag kikar lite på tyger nu också, då jag ska sy hissgardiner och har hittat ett randigt och ett rutigt i rosa och ett enfärgat knallrosa...funderar lite på kombinationen!

hon har möbler i krom, sängen är en dagbädd med svart/vita kuddar - stora 72x72 cm och jag ska köpa mindra extra kuddar som då kan vara i samma tyg som hissgardinerna...sen upp med tavellister tänkte jag och sätta upp vanliga foton, som hon tagit själv plus häfta fast tyg på någon ram som tavla också :)

vad tror du?

http://filosoferar.wordpress.com

 
Ingen bild

Persil,ja

17 januari 2010 00:24

Ett år som gliiiiidit fram (på tapetklister?). Fort har det gått. Svisch svisch!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards