Direktlänk till inlägg 27 februari 2010

Tygprover, tygprover, tygprover

Av Gitte - 27 februari 2010 19:47

Kom iväg idag och hittade ett jättegömme på en vind med ... tygprover. Inte en eller två eller femton. Utan ett helt berg. Som kebnekajse ungefär. Nu överdrev jag lite, men inte mycket ärligt talat. Inga stora bitar men prover från smått till halvsmått till större. Några n-ä-s-t-a-n i stuvstorlek. Och alla från 60-70-talet. Alla de kvaliteer, från polyester till ull, till bomull, flanell, med guldtråd, klänningskvaliteer, filtkvaliteer, frotté. Ja, flera berg med mönstrade frottébitar.


Jamen ni förstår? Inte kunde jag väl åka därifrån och låta det gå till spillo? Men vad gör man med provbitar? Hm, som sagt. Inte en eller två. Utan sex eller om det var sju säckar ligger i bilen nu och på måndag hämtar jag lika mycket till.


Bara att få stå där och se alla färger och mönster, komna direkt från tryckeriet.
Att få klämma på alla kvaliteer.

Jamen ni förstår vilken höjdare det var? Och hur roligt det skall bli att färgsortera dem?


Hm. Armband. Necessärer, lapptäcken, kläder i lappteknik, väskor? Tja, även om bitarna är allt från små till inte helt små till större, så är det klart att de går att använda till NÅGOT?? Tipsa mig är ni snälla.

En del skall jag spara som kvalitetsprover, dvs utav de sorters om har uppgift om kvaliteter. Hoppas att det kan underlätta att ha lite sådana när man har en omärkt klänning att klämma sig fram.

Andra skall jag katalogisera som färgprover; vem vet, ett och annat mönster kanske till och med går att ta fram igen i större bit? Vore en riktig höjdare. En del är bara sau jäddrans fina... bilder kommer när jag väl börjar sätta tänderna... förlåt händerna, menar jag; i dem.

 
 
Ingen bild

Persilja

27 februari 2010 21:58

Du har ju redan kläckt fram en massa idéer. Lapptäcksteknik kan man ju använda till mycket mer än täcken. Kuddar, kjolar, scarfsar, lampskärmar, sofföverdrag, överkast, picknickplädar, tavlor, osv osvosov

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards