Direktlänk till inlägg 5 maj 2010

Ljusterapi

Av Gitte - 5 maj 2010 12:33

Nu har jag varit och sugit i mit ett par timmars ljusterapi. Underbart! I huset är det baske mig fönster precis överallt, som släpper in ljus från alla håll och kanter. Jag är ljuskänslig. Känslig för vissa ljus men framförallt känslig för avsaknad av ljus. Av det skälet tycker jag egentligen inte om gardiner, men jag inser att jag i huset varken behöver snåla med gardiner eller växter, eller sånt som står i fönsterna, -något jag undviker om jag kan- just för att det finns så mycket fönster och ljusinsläpp överallt. Också något som påminner mig om mitt gamla hus, som inte heller snålade med varan fönster och ljus. Eller sol.


I vissa hus är det som om man går in i en skuggsida när man kommer in. Även om det är dagsljus utanför, så stannar det utanför.

Förvisso, temperaturmässigt kan det vara en fördel sommartid när värmen gassar utanför, men det är på bekostnad av ljus. Inser att det här huset nog är lika varmt om sommaren som mitt gamla i vissa lägen, tror att det är vardagsrumsdelen som ligger pyrt till i det avseendet. Men det gör absolut ingenting om det bara innebär att det är ljust hela den ljusa delen av dygnet. Inte minst för att det är lätt att få gjort saker och ting man måste, men också för att det ger andra tankegångar.

Fick en sån effekt idag.


Gick och vände och vred på en situation, -som egentligen inte är dagsfärsk-, medan jag städade skafferiet och skar till bottenmattor till hyllplanen. Vände och vred på mina egna tillkortakommanden och personliga brister. Hm. Sen slog det mig att det kanske inte ens är min egen skit jag går och vältrar mig i, utan att manipulativa människor som projicerar, kan få saker och ting att se ut på ett visst sätt, och att det finns fler ofria individer som också är manipulerade från flera håll.


Jag beslöt mig för att jag inte tänkte lägga två minuter till på det där. Att jag inte ens var arg eller ledsen eller besviken. Tycker bara att det är synd, inte minst då det drabbar ett par andra små individer. Och att jag av det enda skälet inte ens tänker vara det minsta lilla bitter, eller kräver en förklaring eller upprättelse. Det är inte jag som är lurad. Egentligen.

Och jag mindes också att jag faktiskt fick den här varningen för flera år sedan, men att det skulle ta mig så här lång tid att inse att en viss person hade rätt, när hon sade att jag skulle akta mig. Ändå blottade jag strupen fullständigt. Då får jag faktiskt skylla mig själv och inte lägga det på någon annan!


Helt plötsligt blev det lätt att andas.

Ett frihetspoäng till mig!

It did not hurt me at all, det gjorde mig bara klokare. Så jag är egentligen skyldig någon ett stort TACK!

 
 
Ingen bild

ANH

6 maj 2010 17:01

Åh vilket bra tänk om manipulativa människor. Precis vad jag behövde läsa idag för att släppa en hel hög med ångest och pådyvlad skuld och sedan kunna gå vidare utan ryggsäck. Det räcker med ens egen skit, man ska inte behöva släpa på andras också!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7
8
9
10 11 12
13
14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards