Direktlänk till inlägg 22 juli 2010

Glasflaskor och annat bös. (The book of Bottle Collecting)

Av Gitte - 22 juli 2010 09:02

  

Just nu är vi hos svärfar i Väne Ryr. Bilder kommer härifrån så småningom. Men idag regnar det och den här boken har åkt med som lektyr "for a rainy day". Inte för att jag trodde att det skulle bli någon sådan egentligen utan mest för att jag envisas med att packa med massa böcker som jag tänker läsa men som oftast inte ens blir bläddrade i. Men den här har jag njutit av en stund nu på morgonen.

  


Jag har en lite speciell förkärlek för gamla flaskor. Har haft det länge, var nog sådär 17 år och hade min första egna lägenhet när jag började poppa hem med flaskor från olika loppisar. Sen har de fått hänga med. Tills de gått sönder eller det hänt något annat på vägen.

  

Fast inte har jag en endaste susning om vad som är vad, vad som är en parfymflaska, vino-tintoflaska, en knoppölsflaska, souvenirflaska eller modernt tillverkad läskeblaskflaska.

  

Många utav dem har fått en hel del nagg under årens lopp. De har flyttats med några gånger.

Den här turkosgröna flaskan förrästen.

Jag var i Malung på skrivarkurs för Steve Claesson. På folkhögskolan. Var 19 det året. I flera månader. Och inte kunde jag ta med mig en endaste grunka i väskan på tåget som skulle bona om ett studentrum.

Det var pissegula väggar minns jag. Grådassigt tak. En lampa med ett obarmhjärtligt gult elakt sken och ett skitfult överkast, lika intetsägande och nikotingult som allt annat. I flera dagar våndades jag över färglösheten.

Till sist löste jag det genom att gå ner till grönland och köpa mig ett akvarellblock och en palett med färger, och in på stadens antikhandel och där hittade jag genast ett gäng färgglada flaskor.

När jag målat några teckningar och ställt upp mina flaskor så kände jag mig genast hemma där.

Så tänk vad lite flaskor i fönstret kan göra för välmåendet. Solen lyser så härligt genom dem! Flaskorna åkte förstås med hem när kursen var klar.

  

Jag är lite nyfiken på flaskan med proppen. Undrar vad den har varit avsedd för en gång i tiden?


Har inte hittat min optimala flaskplats hemma ännu. Och inte packat upp alla heller. Det kommer så fort sommaren trappar av. Det gör den snart, hösten har redan slagit sina klor om oss. Hoppsan. Sådär får man kanske inte säga nu de sista vackra högsommardagarna, men gå ut och känn på luften får ni se. Det är hösten som kommer nu. Har redan hittat gulnade och fallna blad. Snart faller de i stora mängder.


Boken?

Jag är ju inte mycket för allt för tjusigt glas egentligen. Det får gärna säga något. Och vara grumligt. Eller ojämnt.

  

Eller varför inte brunt?

  

   

Ahh, så tjusigt. Flaskerotik på hög nivå. Me like.


Ni skall få se min allra tjusigaste glasgrunka. 

   

Just nu tjänstgör den som bokstöd i en inte helt fylld bokhylla. Tills den får en bättre plats. Det är en bit glas från sista avstängningen av Fåglaviks glasbruk. Den är vacker. Men också smärtsam.

Mötte förrästen några från fåglavik på marknaden förra helgen. De återgav att hela samhället dog när glasbruket lades ner. Att det var livsnerven. Och att affärer och annat lagt ner sedan dess. Om det verkligen är så kan jag inte uttala mig om. Jag kan bara referera ortsbors egen utsaga. Kanske uppfattar någon annan det på något annat sätt. Men det var en "glimt" jag såg i blicken när de lyfte på mina glasfat och utbrast:

-"Men det måste vara fåglavik??" (jag kunde ju bara bekräfta). Skall ta bild på dem endera dagen, de är faktiskt fina. Och inte perfekta, det ena är inte det andra likt.


Nä, nu har regnet avtagit och jag skall bläddra lite till i min bok innan dagen tar vid på riktigt.

Min son och hans flickvän ansluter till oss idag. Det är ragglarsonen altså. Han har en stund framför sig när han skall gå igenom svärfars nytillkomna leksaker. Som ex en jaguar och en militärmotorcykel. En Jawa, tror det var en -62:a som de fick igång igår. Mm, mm, mm. Jag är omgiven av mopeder och motorcyklar där jag är just nu. Till alla söners och sambons stora nöje. Tur att jag har min bok!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards