Direktlänk till inlägg 6 oktober 2010

Politiker i halland om Åldringsvård, Våra vägar och visioner, Mymmel Blomberg för Region Halland

Av Gitte - 6 oktober 2010 09:27

 

Jag skrev nog för ett bra tag sedan att jag skulle iväg på en intervju som jag skruvade mig lite för och som absolut inte var så farlig i efterhand när det var gjort. Tvärtom var det ett sånt där supermöte som man sällan får, och en ganska häftig upplevelse, men det var nog en parantes mer eller mindre, som jag inte gjorde så stort väsen av. Det måste nog snart ha varit sisådär åtta-tio månader sedan. Häromdagen trillade resultatet in i brevboxen. Och det var lite blandat förstås, både lite pinsamt men också intressant och en fröjd för ögat. Liksom alla Mymmels böcker är om hemtjänsten, ur dess olika nivåer och perspektiv, från brukare till anhörig, handläggare, utförare och nu politiker. Hon har konsekvent följt hela linjen ut. En mycket märklig och mycket viktig bokserie som Region Halland står bakom.

Sen är det förstås pinsamt att se sig själv men jag står för varje ord, och det är inte partiet som talar utan jag talar ut om mina egna tankar och visioner utifrån den ideologi jag har med mig. Samtidigt är det förstås en balans när man representerar ett parti till syvende och sist.


Ni som är intresserade av åldringsvård, vår tids tickande bomb om du frågar mig, så kan jag varmt rekommendera hela bokserien. Du som utbildar personal eller som är ansvarig inom ett område, tveka inte. Beställ. Oavsett om du jobbar innanför kommun eller förvaltning. Bokserien är helt unik just för att varje bok håller fokus på essänser och det lilla och just det perspektivet den beskriver. Mitt hjärta blöder fullständigt när jag ser några av de äldres sätt att beskriva sin vardag. Samtidigt som jag ser att utförare gör ett hundjobb som de är stolta över men inte nöjda med för de hade velat ge något mer än de gör, sen kommer handläggare som fattar beslut och nu till sist vi politiker som inte alltid förstår att det vi faktiskt beslutar om inte blir som vår vision när den skall praktiseras i en verklighet.


Jag har själv under mandatperioden varit med och fattat beslut om förändringar som på vårt bord låter fullt rimliga och realiserbara och vettiga. Men antingen är det ett glapp mellan hur man väljer att beskriva omorganiseringstankarna eller så händer det något på vägen ner till utföraransvarig för när en anställd återger att man lämnar dementa ensamma på sin våning för att nattpersonalen som är ytterst få i antal har flera våningar i sitt ansvarsområde, så ser jag helt plötsligt risker och allvarliga konsekvenser; men inte tusan var det det man sa när vi fattade beslut om att skära ner på timkostnaden efter att vi hade konkurrensutsatt våra verksamheter?

Skrik högt mot den expanderande privatiseringen NU, för faktum är att ersättningsnivåerna är såpass låga att utförarna rimligtvis inte kan bevara kvaliteten de säger sig kunna i längden och när våra egna boenden skall ner på samma kostnadstariffer så blir det jäkligt olyckliga resultat av det hela. Åldringsvården måste tamejfan få lov att kosta, vi kan inte hålla på såhär. Det är fullständigt vansinne det som sker just nu...


*suck*. Det kan inte vara någons mening att gamla skall leva på skoskav och brösmulor eller att de skall bli fångar i sina boenden för att de inte kan ta sig ut för egen maskin. Vi behöver en mänskligare åldringsvård. NU!

Och inte minst. Kommuner har INTE bara ansvar för sina medborgare eller för sina brukare, utan ARBETSGIVARANSVARET är en ytterst kommunal angelägenhet. Något som absolut ligger i riskzon när man säljer ut verksamheter till privata utförare, eller lägger på entreprenad, är att anställda misster sin medlarfrihet. DET om något är en jävla risk att ta samhälleligt BÅDE för brukare och för anställda och något vi måste värna om med näbbar och klor när det gäller kommunalt och statligt eller landstingsansvar! *grrr nu blir jag arg vilket jag inte får bli för då får jag ont i ansiktet, eller ögat, igen*.


Vill du se bokens innehåll och läsa den? det kan du göra här men hoppa över sidan 10-13 är du snäll.  Jag tror att hela Mymmels bokserie ligger som pdf på nätet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards