Direktlänk till inlägg 19 maj 2011

Världens snällaste björn har gått i graven, eller så har Bamse blivit en elak BORTBYTING!

Av Gitte - 19 maj 2011 09:59

När jag kom till Sverige under mitten av 70-talet introducerade min kusin mig för Bamse. Världens starkaste Björn.

Och mornarnas sommarlovsprogram visade filmer. NI minns säkert alla hur man rusade upp så fort man hörde det här?:


  

För mig blev Bamse en symbol för Sverige och hur man umgås med varandra i sverige. Vad man skall tänka på. Jag var ju inte så gammal då, runt 8, och mycket av detta var nytt. Min Cirkeline från småbarnsåren upptäckte liksom världen på ett annat sätt och förundrades över världsordningar, tyckte, tänkte och reagerade och hade med sig sin Fredrik, och var betydligt mera yvig. Så det där med att behandla andra på ett visst sätt var liksom inte riktgt något jag hade reflekterat över då. Så av Bamse lärde jag mig mycket, och Skalmans små läror hänger nog med många av dem än.


Det var med andra ord med ett stort intresse jag läste R.Andréassons figur och sakta men säkert, lärde jag mig så småningom också svenska i både tal och skrift. Bamse blev för mig, liksom första mötet av hur man i Sverige, tänkte och fungerade, och hur man skulle vara mot andra när man mötte dem. Det var liksom ett helt nytt sätt och inte riktigt lika mycket Indianer och Cowboys som jag var van vid från bakgårdarna på Nörrebro i Köpenhamn.


Visst. Bilden krackelerade i möte med andra ibland. Men bilden av Bamse som världens snällaste och mest välkomnande björn har liksom alltid funnits med mig, och för mig har han framstått som det svenskaste som finns.

Är man stor och stark måste man vara snäll.


Men? Vad hände sen? Blev Bamseläsarna stora och började kritisera invandringen och ville ha landet för sig själva? Hur kunde det bli så? Och hur kunde Egmont kapa sin egen figur?

 


Hur tänkte de när de kom på att Aha, heureka!!... "Vi använder Bamse för att ge utvisade barn en pedagogisk förförståelse för att Lakritstrollet, förlåt -jag menar ju Migrationsverket- egentligen har gjort dem en tjänst när de visar ut dem ur landet och kör dem ända hem!!"


Och allas vår Bamse, världens snällaste björn, går härmed i graven:

 


Egmont sålde ut sin ikon, och jag hoppas vid min gud att de antingen får lov att göra offentlig avbön, att alla nummer bränns på offentliga bål eller att ingen barnfamilj however någonsin igen prenumererar på Bamse igen. Låt oss minnas Runes verk som det var! Det ni har gjort är ett helgerån, och ett övergrepp på en fiktiv figur. Jag hoppas att ni skäms! Och inte så lite heller!

 
 
heidi

heidi

19 maj 2011 11:35

Jag läste en liten notis om det i tidningen häromdagen, men trodde att det var någon som hade tagit miste. Man tror inte att det är sant att man låter Bamse delta i något så tvivelaktigt! Att sparka manusförfattern och ännu hellre, dom som släppte igenom det räcker faktiskt inte! Bamse måste faktiskt be om ursäkt!

För din analys av hur Bamse för förr är helt korrekt. Han var en god björn, som alltid gjorde det rätta. Dom flesta barn verkar ha en god känsla för rätt och fel, och Bamses etik har varit bra på att spegla det. Men så är det uppenbarligen inte längre.

Det är faktiskt skamligt att låta Bamse som figur delta i sådana sammanhang. Kanske är det dags att begrava Bamse, och låta andra figurer ta plats istället. Figurer med hjärtat på det rätta stället.

http://knitbyheidi.typepad.com

Gitte

19 maj 2011 13:31

I sakfråga när det gäller vad man har gjort Bamse till; en kommersiell gångbar figur som dessutom kan springa regeringens vägnar när verkligheten blir obehaglig; HELT utan urskiljning eller respekt för dess skapare, så håller jag med dig. MEN! Får man göra så med en annan persons skapelse?

BORDE inte Andréassons Bamse som talar om solidaritet och värdet av att vara snäll och betala skatt få stå för det hans skapare en gång har gjort gällande? Det är ungefär som att man tar Frankenstein och gör honom gudabenådad vacker i en fortsättning när plastikkirurgerna har gjort om honom, hjärtekrossaren och förföraren Frankenstein...

Nä, jag gråter. Det är inte dags att Begrava vår gamla Bamse. Det är dags att hänga Egmont, Inte nog med Bamse, en debatt de nog inte har råd med egentligen, när de redan är i hetluften sedan tidigare i och med den tämligen aktuella debatten om en genusuppdelad tidskriftsvärld för våra barn och unga idag.

Det skall bli spännande att se hur de bemöter kritiken som verkar komma ganska brett!

 
Ingen bild

Annica H

19 maj 2011 20:48

Det är helt otroligt att någon ens kan komma på att använda Bamse på det sättet! Jag blir riktigt bedrövad och förb....d.

Gitte

20 maj 2011 09:56

Ja. =( finns liksom inga ord!

 
Lena

Lena

20 maj 2011 14:29

Bamse är antingen missbrukad eller så har varumärkesägaren ett snålt hjärta när det gäller asylpolitiken!

http://notoriskstickare.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards