Alla inlägg den 25 november 2011

Av Gitte - 25 november 2011 11:19

Altså. Ursäkta mig. Men Grattis falkenberg till ett återvinningscentralssystem som måste vara landets i särklass största humorsatsning eller en jävligt lyckad sanktion MOT att slänga sina sopor så miljövänligt det går? Det är så sanslöst korkat att jag bara måste skriva ett blogginlägg om det ärligt talat.


Sopor. NI vet, såna man har lite då och då, ibland skrymmande eller grovsopor och sånt som bara inte går att utvinna mer av? Vi har en skitfin sorteringsanläggning i falkenberg. Man bara kör in sin bil och sen har man fantastiska stora rymliga sorteringscontainrar i långa rader på bägge sidor så man går liksom bara runt och sorterar och lägger allt på bästa ställe och det känns så jäklarns rackarns bra att göra så rätt man kan så långt möjligt. Tack för den möjligheten vill jag börja med. Den nya Sandladan är bättre än gamla lövstavikens soptipp. Och vänlig hjälpsam personal finns det gott om för det mesta. Inte en fråga är för dum. Ett leende och ett skratt och sådär hinner de också med. Dvs. Om man har ett KLIPPKORT så man kommer IN!


Ni läste rätt, så bara dra in hakan. Men; Har ni hört något så dumt? Så urbota inihelvetes korkat någon gång tidigare??

KLIPPKORT på en soptipp??

Inte i ordets egentliga bemärkning men väl ett plastkort där man drar av från de 6 (om man bor i flerfamiljshus, lägenhet) eller 12 (om man har ett åretruntabonnemang från villa-hus) gånger om året som man får besöka anläggningen avgiftsfritt -vilket det iofs inte är då man betalar sopavgifter och kommunalskatt. Sen kostar varje besök ganska mycket, försökte hitta uppgiften på sidan, har för mig att det är 240:- men jag är faktiskt inte riktigt säker för uppgiften var inte sådär superlätthittad. Däremot hittade jag det här: "Ytterligare besök under samma kalenderår faktureras enligt gällande taxa. Även om du inte har ett avfallsabonnemang hos oss eller är folkbokförd i Falkenbergs kommun kan du ansöka om ett Återvinningskort hos oss, i dessa fall faktureras du från första besöket."
Lusläser pdf-filen för taxan men jag är nog blind för jag kan inte se om det är korrekt med 240:- för en slängning eller ej. Måste man ringa för att få den uppgiften kanske?


Jag förstår inte riktigt skälet till den här sop-idiotin ärligt talat. Det talades om att skälet var att varbergarna åkte till falkenberg och slängde sopor förr... men nu är det samma utförare som tillhandahåller tjäntsen, nämligen Vivab i dessa två kommuner. Varbergarna har inget sopkort utan det är en exclusiv lösning för falkenberg. Jag gissar att det skulle bli allmänt ramaskri i varberg om man försökte sig på något sådant. Men inte i falkenberg inte, där äter man med vacker hand och tar vilken skit som helst. Numera är det säkerligen så att falkenbergarna sopturistar i varberg istället... för att inte tala om sommargäster eller turister som hyr stuga en tid här, hur skall de göra? Snyggt jobbat; "kom gärna hit och turista i falkenberg men ta hem dina sopor om du inte vill gå in och ansöka om fakturering eller betala på plats på vår fina sopstation".


Och, jo, jag tillhör dem som tidigare inte har haft frikort till stationen, så det där att "alla hushåll" får ett är absolut inte sant. Men kommunskatt får vi vara med och betala i alla fall utan avdrag för att vi inte kan nyttja kommunal service förstås... Som tur är så har jag faktiskt haft en langare eller två som behöver få sina sopor slängda ibland så jag kan få med min skit samtidigt. Men det gäller att vara om sig och kring sig och lagra dem väl...


Jag undrar hur lång tid det tar innan man upptäcker fridumpningar av skräp i naturen? Men det är klart, det kanske är det man vill ha..


Nä, falkenbergs kommun får Elva kängor av Tio möjliga för sitt idiotsystem. Något arsle borde få röva riktigt varm.

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29 30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Skapa flashcards