Direktlänk till inlägg 29 januari 2014

Celluloid docka och Kährs docksäng från 40-talet

Av Gitte - 29 januari 2014 13:40

 

Det började egentligen med att jag skulle fota den här raringen igår. Jag har nog hittat en köpare till den. En helt bedårande docksäng som jag har hållt lite extra i ett tag.
Med supersött motiv med John blund så att dockebarnet sover garanterat gott.

  

Men redan innan jag fick fram den här så hade jag en docka i bakhuvudet. Ett dåligt samvete... ett projekt för "en vacker dag".
Hon är benlös.

 
Men absolut bedårande supersöt. En Celloloid docka från  Schwäbische Celluloidwarenfabrik, eller en Storch Puppe/ Stork-docka.
 

Bortsett från att gummibanden behöver tightas till så är benen lösa och ett benhål för gummibandet är litet för stort. I övrigt i mkt gott skick.

 

Jag kan inte låta bli att tänka att det kanske var ett olyckligt litet barn vars docka hade tappat ett ben och sen blev den undanstoppad och inte ihopsatt igen, och att det är därför den ser så olekt ut som den gör...
 

Hon är absolut supersöt och minner om en svunnen tid. Har försökt datera henne närmare, en sida ville mena att den var från -35, men jag hittade ingen god hänvisning nog. Av typ och stil och utseendeideal har jag själv fasnat för 40-tal men om någon vet mer exakt eller hennes namn så vore det kul att veta.

Nu är bara frågan om jag den här gången skall hitta mig en dock-doktor, eller lägga undan henne för att laga henne en annan dag eller om jag skall avvyttra henne som hon är. Risken är stor att jag annars snart får betrakta mig själv dom docksamlare och det hade jag nog egentligen inte tänkt att bli... med undantag av mina egna gamla som än så länge ligger orörda i min mammas källare.
Och jag måste nog besinna mig lite för nu åkte lusten på att åka dit och återuppliva bekantskapen med de små som jag en gång var en oerhört omhuldande mamma för. Fast inte idag. Jag måste nog röja bort lite annat här hemifrån och göra iordning en plats för dem först.. för jag kan inte hysa ett par hundra dockor här hemma som det är idag.

 
 
Ingen bild

Helena Högberg

29 januari 2014 22:09

Man brukar få tillverka något liknande att stoppa i hålen i benen om de små krokarna som ska hålla gummibanden saknas. annars är det inte så svårt, benen ska oftast sitta på plats genom att ett gummiband går från huvudet ner till benen. Armarna brukar sitta i varandra med ett gummiband som går rakt emellan armarna.

 
frozenfire

frozenfire

27 februari 2014 17:25

Önskar att dockorna idag såg ut och var mer som dom var förr. Den här var ju riktigt fin.

http://frozenfire.bloggplatsen.se

Gitte

27 februari 2014 17:58

jag håller med, mycket förr var vackrare.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 7 oktober 2022 08:44

    Jag ska börja med att berätta att jag roade mig med att lägga upp lite kuliga julkort på Tradera igår. Vespan hittar du här. Men de verkar rulla ganska fort. Jag la upp några fler varianter av dessa och julkort av Britt-Lis Erlandsson men ni...

Av Gitte - 5 oktober 2022 13:33


    Det låter helt otroligt men det är faktiskt sant. Du hittar den här.  Jag ska från början säga tydligt att det INTE är min förtjänst och att jag hoppas inte att det är uppfattas som ett "skrytinlägg" (jag föraktar självhävdelse och försöker ...

Av Gitte - 5 oktober 2022 11:15


Jag avslutade mitt telefonsamtal och gick ut för att ta ett bloss. Där satt dottern och drack kaffe i vår paviljong. Det är nu inte i sig någon märklig företeelse för hon bor i fastigheten bredvid så vi råkas ofta under paviljongen som vi inte packat...

Av Gitte - 4 oktober 2022 12:58


 Just nu tror jag att det händer massor av spännande och framförallt oroväckande saker gällande vår konsumtion och att vi mycket snart kommer att få se mycket avgörande effekter av både de senaste och de kommande veckorna.  Stora fördelar är väl i...

Av Gitte - 3 oktober 2022 10:57


    Gick och la mig igår med massa goda intentioner. Nu skulle jag minsann bli bättre på att tänka positivt även om världen ramlar runtomkring. Ja, du har nog förstått att jag är en sån som läser nyheter flera gånger om dagen med stor förfäran o...

Presentation

Translate

Mina tapeter

Facebook

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

barnebys

Barnebys Blogglista

Vintageguiden

SecondhandGuide.se

Bloggkartan

Jag har placerat min blogg i Långåsbloggkartan.se!

Ovido - Quiz & Flashcards